Uvazujme

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Jedna vec k teme skolstva..

..alebo ako by sme mohli zacat menit veci..
V rezorte skolstva pracujem uz jedenasty rok. Nie je to vela, no posledne tri roky vnimam tak intenzivne, ze by sa dali vynasobit snad aj desiatimi. Z mojej funkcie vyplyvaju rozne povinnosti a jednou z nich je aj komunikacia s ucitelmi, triednymi ucitelmi a vedenim skol. Najviac sa venujem ziakom s poruchami spravania, preto si davam velky pozor, aby naplnou mojej prace ci so ziakmi, alebo s ucitelmi neboli iba negativne historky a hodiny stazovania sa na to, ake to ma kto tazke a preco je to (na slovensku) tak zle a podobne, a aby to cele neboli len a iba negativne a samonasieracie mobiusove slucky. Vzdy ku koncu skolskeho roka chodievame do tried a snazime sa ziakom prinasat iny pohlad na zivot v skole, odovzdat im impulz k hodnoteniu vzdelavania nie iba ako povinnej nezmyselnosti a poskytujeme im priestor na hodnotenie skoly/ucitelov/ziakov a postojov z inych pohladov. Napriek tomu sa rok co rok s neuveritelnou presnostou opakuje scenar fungovania skolskej society zavrseny uplnym vyfucanim nalad, ctiziadosti a vizie pozitivnej buducnosti s pribudajucim datumom bliziaceho sa konca skolskeho roka. Jendou obrovskou oblastou, ku ktorej sa rok co rok, mesiac co mesiac, ba az tyzden, co tyzden, znova napriek nasim snaham, vraciame je: ake to nase slovenske skolstvo je zle, nefungujuce a nema perspektivu. Ako su ucitelia neustale valcovani nezmyselnymi poziadavkami vedenia skoly, ziakmi, ktori nerespektuju autoritu a drzost je ich bezna forma komunikacie, spravanie sa hadam ani spravanim neda nazvat. Takmer vzdy sa nakoniec dostaneme k formulaciam typu: ale ved su to deti, spravme pre nich vsetko aj nemozne a udrzme ich na skole, aj ked maju 250 neospravedlnenych hodin (tyka sa to najma stredoskolskych studentov). Nechcem byt necitlivy, viem, ze praca a existnencne problemy ucitelov existuju a su realne, ALE... "Dobre" skoly, ktore prijimaju zlomok studentov, tie ktore maju hodnotu v rebricku uspesnosti, tie, ktore maju menej ucitelov stazujucich sa na to, aki su ziaci hrozni - sa tam nejak dostali. Rovnako, ako sa skoly, na ktorych je bezna opacna pozicia, dostali tam, kde su.. Byt riaditelom je hlavne vediet prijimat menezerske rozhodnutia tykajuce sa ucitelov (zamestnancov), vyucby a tokov financii. A menezer si musi uvedomit a prijat fakt, ze udrzat ziaka za kazdu cenu na skole je zle rozhodnutie. Zle pre skolu, pre ucitela a aj pre riaditela. Skola straca kredit kvality a ziska povest "vystuduje tu aj najvacsi pako".. To je primarnym impulzom preco su potom na skole ziaci aki su a preco to je z roka na rok tazsie.. Ved to poznate - vrana k vrane... Manazerske rozhodutie je nedrzat ziakov, ale nechat ich, aby sa drzali sami (snad sa mi v niektorom dalsom blogu podari dostat aj k preberaniu zodpovednosti za seba). Aj za cenu prepustenia ucitelov.. Cim neskor to skola spravi, tym viac ich v konecnom dosledku bude musiet prepustit.. Kredit skoly nestupa tym, kolko ziakov ju studuje, ale (bohuzial aj) kolko sa na nu nedostane a hlavne kolko sa v zivote dostane dalej a je spokojnych s tym, co studovali.. Krute..??? Vobec nie.. Krute je to, ze sa za kazdu cenu snazime udrzat to, co je hnile a postupne nam to infikuje cely system.. System je a vzdy bude zalozeny na principe financii - jeden ziak = urcite peniaze, ak chcem mat jedneho ucitela - musim mat urcity pocet ziakov.. Nestastne sa prisposobujeme tejto rovnici a to je chyba skolstva.. Nie osnovy, nie reforma, nie Fico a jeho vlada - toto nema s politikov nic spolocne a ked tak iba formalne (o nezmyselnosti niektorych zakonov tiez snad inokedy).. Idealnym hypotetickym scenarom by mohlo byt rozumne vytriedenie studentov ochotnych studovat, nasledne racionalizacne opatrenia tykajuce sa znizenia poctov ucitelov a pozvolny stupajuci kredit skoly (trvajuci podla mojo odhadu do troch rokov) s viziou znovaprijatia novych ucitelov ako nasledku zvysenia poctu studentov.. Ak chceme system ozdravit, musime z neho odstranit nefungujuce clanky - inak to neide.. Nemozeme byt emotivny, lebo nas to znici.. Fungujuci system sa navyse postara o "odstranene" clanky, cize malo kto bude skodny.. Otazkou je, KTO konecne zancne UVAZOVAT.....

Ludia a spolocnost | stály odkaz

Komentáre

  1. ja uvažujem, ty uvažuješ, oni/y uvažujú
    ==A menezer si musi uvedomit a prijat fakt, ze udrzat ziaka za kazdu cenu na skole je zle rozhodnutie. Zle pre skolu, pre ucitela a aj pre riaditela. Skola straca kredit kvality a ziska povest ==uvažuješ správne, ale! v tsk je voľných o viac, ako 1000 miest na stredných školách. A ja teda budem žiakov vzhadzovať a teba na konci roka prepustím, lebo nemám pre teba úväzok a ty si nevieš poradiť s jedincom


    == Kredit skoly nestupa tym, kolko ziakov ju studuje, ale (bohuzial aj) kolko sa na nu nedostane ==aj to máš pravdu. ale ak nemáš určitý počet žiakov, tak si pre vuc neefektívny, hoci žiaci dosahujú medzinárodné úspechy a ty strácaaš siy, aby si všetkých rok, čo rok presviedčala, že aj toto povolanie treba, aj keď nie v mase.

    == co je hnile a postupne nam to infikuje cely system.== bingo! už treba iba požieračov mŕtvol. aj pri makyte bola priemyslovka, návrhárstvo, pohltil ju riaditeľ =žralok a potom tie odbory postupne zanikli, lebo do nich neinvestoval a zostali len gumári. Myslíš, že to bolo hnilobou, alebo prefíkanosťou?

    ==Nie osnovy, nie reforma, nie Fico a jeho vlada ==ale to hádam nie! Môžu si školy, obce, vucky určovať, koho budú na školy brať? Bývalý tajomník ministerstva školstva u nás na besede = predvolebnej kampani vylasoval, že máme málo vysokých škôl!!!! Nebohý Thot tiež nezdielal kladný názor naa učňovky a tak zrazu už boli len stredné odborné školy, ktoré chceli mať hlavne maturantov, lebo boli o rok dlhšie aa viac peňazí a rodičia už nechceli mať robotníka - odborníka, ale gymnazistu - čakateľa titulu pred menom. akého koľvek, len nech je. A kto to dovolil?
    publikované: | autor: vasilisa26 (e-mail, web, autorizovaný)
  2. vidim to takto
    1. vyhadzovanie studentov je mozno prehany popis, vhodnejsie by bolo snad prirodzeny ubytok, t.j. ak nechces nebudem Ti volat zo sukromneho mobilu aby si sa laskavo dostavil na kominionalnu skusku... ano, ucitelov ktorych riaditel na zaklade ubytku prepusti je skoda, tymto strhnutim naplaste vsak zachranim dalsie 3 odborne miesta, ktore maju perspektivu...
    2. ak zaici dosahuju uspechy - budu ich dosahovat nezavisle od celkoveho poctu ziakov ALEBo skoly, na ktorej su... Skoly sa daju vytvorit aj polytechnicke, myslim, ze netreba umelo udrziavat 300 studentov odboru, ktoreho realna zamestnanost v regione po skonceni studia je 20 ludi..
    3. prefikanost je a bude, vypocitavost, podvody a vsetko mozne s tym spojene tiez.. absolutne rozumiem myslim, nemam k tomu skoro nic, no predsa nemozeme zakladat na nejakom osobnom loby, alebo podobnych neklaych postupoch..
    4. Mozu a ver, ze to aj robia.. aspon tie "osvietenejsie" skoly, kde treba na skolu nieco viac, ako len prihlasit sa.. je to spojena nadoba s neefektivnym tokom financii (do vackov).. Ja zijem v NR kraji a mesto manepomerne menej skol, ktorych zriadovatelom je urad.. Samozrejme - ministerstvo je metodickym a riadiacim organom, ale naplnanie legislativy a fungovanie skoly je na riaditelovi a vedeni konkretnej skoly, nikto nikomu nekaze brat ziakov doradu a drzat si ich - aj ked to tak moze vyzerat z hladiska financovania a tebou spominanej efektivity... Povedomie verejnosti je riadne zmanglovane, ale za to vlada tiez nemoze - staci letmy pohlad na sledovanost relacii v televiziach a vidime, co ludia povazuju za hodnoty....az hroza analyzovat...
    publikované: | autor: uvazujme (e-mail, web, autorizovaný)
  3. uvažujeme
    1.prirodzený úbytok, aký to slušný názor na neslušného/ nezodpovedného žiaka. Jasné, že nasilu ťahať nikoho nemôžeš, ale čo vtedy, keď ti riaditeľ na jednej strane povie, že lajdákov sa zbavujte a potom ti vykričí, že keď sa neudržia žiaci, nebude úväzok a ty pôjdeš medyi prvými preč a nezachrániš žiadne 3 odborné miesta. naopak tí odborníci musia odísť a zostávajú jazykári.
    2. ak sú výsledky žiakov podmienené talentom, konkrétne v našom prípade, dosiahnu ich len od počtu žiakov, lebo nám nestačí normatív a počúvať riaditeľov ostatných škôl,že nám poskytujú tých 5%, hoci súčasne tvrdia aká sme jedinečná škola je deptajúce. Máme iba 150žiakov a na uplatnenie v zamestnaní to úplne postačuje , ale nie na financovanie.
    2.myslím, že to loby je najviac na gymnáziách a ekonomických, hotelových školách, ktoré pod ľúbozvučno znejúcich názvoch odborov skrývajú pisárky a ženy za pultom
    4. fungovanie školy je samozrejme pod šikovnosťou a hrošou kožou riaditeľa, ale ako som vyššie písala, rovnomerné prerozdelovanie financií nie je dobré. Možno sa naozaj budú dodržiavať i podmienky prijímania a školy nebudú musieť brať všetkých, kto sa k nim bude hlásiť, že budú šikovní žiaci na gympli, menej šikovný na odborných maturitných školách a aj v učebných odboroch. A bohužiaľ, ja vidím že vedenie ministerstva je prestárnuté, nekompetentné, chaotické a povrchné, že sa pozmeňuje pozmenené, že nevedia, ako to priamo v školách beží
    publikované: | autor: vasilisa26 (e-mail, web, autorizovaný)
  4. ano..
    ..ministerski su nekompetentni, to je jasne.. samozrejme, ze financovanie je take ake je - ale to je iba chymera.. moje zariadenie dostava v percentach 95% na svoje fungovanie, ale k nam sa realne dostane iba cca 50%, nakolko zvysok zozere statna sprava, podivuhodne zriadovatelske cesty (skolstvo - vnutro - vuc - my), cize chyby budu aj inde, nehovoriac o tom, ze sa napriklad ide stavat narodny futbalovy stadion za peniaze skolstva......to ma zabija rovnako ako hokejovy stadion za cenu vesmirnej stanice...
    druha vec je tvoj bod c.1 - ak zostavaju jazykari a odchadzaju odborni ucitelia - chyba bude niekde inde myslim... a to je cele o tom, aby sme sa nebali zatat do ziveho......inak to jednoducho neide a nepojde.. princip je totiz v tom, ze ak si zoberiem 10 uverov a nie som ich schopny splacat - tak som spravil chybu a nemozem kricat, ze skoda veci, co som si nakupil....
    publikované: | autor: uvazujme (e-mail, web, autorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014