Jedna vec k teme skolstva..
27.06.2013 14:47:03
..alebo ako by sme mohli zacat menit veci..
V rezorte skolstva pracujem uz jedenasty rok. Nie je to vela, no posledne tri roky vnimam tak intenzivne, ze by sa dali vynasobit snad aj desiatimi. Z mojej funkcie vyplyvaju rozne povinnosti a jednou z nich je aj komunikacia s ucitelmi, triednymi ucitelmi a vedenim skol. Najviac sa venujem ziakom s poruchami spravania, preto si davam velky pozor, aby naplnou mojej prace ci so ziakmi, alebo s ucitelmi neboli iba negativne historky a hodiny stazovania sa na to, ake to ma kto tazke a preco je to (na slovensku) tak zle a podobne, a aby to cele neboli len a iba negativne a samonasieracie mobiusove slucky. Vzdy ku koncu skolskeho roka chodievame do tried a snazime sa ziakom prinasat iny pohlad na zivot v skole, odovzdat im impulz k hodnoteniu vzdelavania nie iba ako povinnej nezmyselnosti a poskytujeme im priestor na hodnotenie skoly/ucitelov/ziakov a postojov z inych pohladov. Napriek tomu sa rok co rok s neuveritelnou presnostou opakuje scenar fungovania skolskej society zavrseny uplnym vyfucanim nalad, ctiziadosti a vizie pozitivnej buducnosti s pribudajucim datumom bliziaceho sa konca skolskeho roka. Jendou obrovskou oblastou, ku ktorej sa rok co rok, mesiac co mesiac, ba az tyzden, co tyzden, znova napriek nasim snaham, vraciame je: ake to nase slovenske skolstvo je zle, nefungujuce a nema perspektivu. Ako su ucitelia neustale valcovani nezmyselnymi poziadavkami vedenia skoly, ziakmi, ktori nerespektuju autoritu a drzost je ich bezna forma komunikacie, spravanie sa hadam ani spravanim neda nazvat. Takmer vzdy sa nakoniec dostaneme k formulaciam typu: ale ved su to deti, spravme pre nich vsetko aj nemozne a udrzme ich na skole, aj ked maju 250 neospravedlnenych hodin (tyka sa to najma stredoskolskych studentov). Nechcem byt necitlivy, viem, ze praca a existnencne problemy ucitelov existuju a su realne, ALE... "Dobre" skoly, ktore prijimaju zlomok studentov, tie ktore maju hodnotu v rebricku uspesnosti, tie, ktore maju menej ucitelov stazujucich sa na to, aki su ziaci hrozni - sa tam nejak dostali. Rovnako, ako sa skoly, na ktorych je bezna opacna pozicia, dostali tam, kde su.. Byt riaditelom je hlavne vediet prijimat menezerske rozhodnutia tykajuce sa ucitelov (zamestnancov), vyucby a tokov financii. A menezer si musi uvedomit a prijat fakt, ze udrzat ziaka za kazdu cenu na skole je zle rozhodnutie. Zle pre skolu, pre ucitela a aj pre riaditela. Skola straca kredit kvality a ziska povest "vystuduje tu aj najvacsi pako".. To je primarnym impulzom preco su potom na skole ziaci aki su a preco to je z roka na rok tazsie.. Ved to poznate - vrana k vrane... Manazerske rozhodutie je nedrzat ziakov, ale nechat ich, aby sa drzali sami (snad sa mi v niektorom dalsom blogu podari dostat aj k preberaniu zodpovednosti za seba). Aj za cenu prepustenia ucitelov.. Cim neskor to skola spravi, tym viac ich v konecnom dosledku bude musiet prepustit.. Kredit skoly nestupa tym, kolko ziakov ju studuje, ale (bohuzial aj) kolko sa na nu nedostane a hlavne kolko sa v zivote dostane dalej a je spokojnych s tym, co studovali.. Krute..??? Vobec nie.. Krute je to, ze sa za kazdu cenu snazime udrzat to, co je hnile a postupne nam to infikuje cely system.. System je a vzdy bude zalozeny na principe financii - jeden ziak = urcite peniaze, ak chcem mat jedneho ucitela - musim mat urcity pocet ziakov.. Nestastne sa prisposobujeme tejto rovnici a to je chyba skolstva.. Nie osnovy, nie reforma, nie Fico a jeho vlada - toto nema s politikov nic spolocne a ked tak iba formalne (o nezmyselnosti niektorych zakonov tiez snad inokedy).. Idealnym hypotetickym scenarom by mohlo byt rozumne vytriedenie studentov ochotnych studovat, nasledne racionalizacne opatrenia tykajuce sa znizenia poctov ucitelov a pozvolny stupajuci kredit skoly (trvajuci podla mojo odhadu do troch rokov) s viziou znovaprijatia novych ucitelov ako nasledku zvysenia poctu studentov.. Ak chceme system ozdravit, musime z neho odstranit nefungujuce clanky - inak to neide.. Nemozeme byt emotivny, lebo nas to znici.. Fungujuci system sa navyse postara o "odstranene" clanky, cize malo kto bude skodny.. Otazkou je, KTO konecne zancne UVAZOVAT.....
Komentáre
ja uvažujem, ty uvažuješ, oni/y uvažujú
== Kredit skoly nestupa tym, kolko ziakov ju studuje, ale (bohuzial aj) kolko sa na nu nedostane ==aj to máš pravdu. ale ak nemáš určitý počet žiakov, tak si pre vuc neefektívny, hoci žiaci dosahujú medzinárodné úspechy a ty strácaaš siy, aby si všetkých rok, čo rok presviedčala, že aj toto povolanie treba, aj keď nie v mase.
== co je hnile a postupne nam to infikuje cely system.== bingo! už treba iba požieračov mŕtvol. aj pri makyte bola priemyslovka, návrhárstvo, pohltil ju riaditeľ =žralok a potom tie odbory postupne zanikli, lebo do nich neinvestoval a zostali len gumári. Myslíš, že to bolo hnilobou, alebo prefíkanosťou?
==Nie osnovy, nie reforma, nie Fico a jeho vlada ==ale to hádam nie! Môžu si školy, obce, vucky určovať, koho budú na školy brať? Bývalý tajomník ministerstva školstva u nás na besede = predvolebnej kampani vylasoval, že máme málo vysokých škôl!!!! Nebohý Thot tiež nezdielal kladný názor naa učňovky a tak zrazu už boli len stredné odborné školy, ktoré chceli mať hlavne maturantov, lebo boli o rok dlhšie aa viac peňazí a rodičia už nechceli mať robotníka - odborníka, ale gymnazistu - čakateľa titulu pred menom. akého koľvek, len nech je. A kto to dovolil?
vidim to takto
2. ak zaici dosahuju uspechy - budu ich dosahovat nezavisle od celkoveho poctu ziakov ALEBo skoly, na ktorej su... Skoly sa daju vytvorit aj polytechnicke, myslim, ze netreba umelo udrziavat 300 studentov odboru, ktoreho realna zamestnanost v regione po skonceni studia je 20 ludi..
3. prefikanost je a bude, vypocitavost, podvody a vsetko mozne s tym spojene tiez.. absolutne rozumiem myslim, nemam k tomu skoro nic, no predsa nemozeme zakladat na nejakom osobnom loby, alebo podobnych neklaych postupoch..
4. Mozu a ver, ze to aj robia.. aspon tie "osvietenejsie" skoly, kde treba na skolu nieco viac, ako len prihlasit sa.. je to spojena nadoba s neefektivnym tokom financii (do vackov).. Ja zijem v NR kraji a mesto manepomerne menej skol, ktorych zriadovatelom je urad.. Samozrejme - ministerstvo je metodickym a riadiacim organom, ale naplnanie legislativy a fungovanie skoly je na riaditelovi a vedeni konkretnej skoly, nikto nikomu nekaze brat ziakov doradu a drzat si ich - aj ked to tak moze vyzerat z hladiska financovania a tebou spominanej efektivity... Povedomie verejnosti je riadne zmanglovane, ale za to vlada tiez nemoze - staci letmy pohlad na sledovanost relacii v televiziach a vidime, co ludia povazuju za hodnoty....az hroza analyzovat...
uvažujeme
2. ak sú výsledky žiakov podmienené talentom, konkrétne v našom prípade, dosiahnu ich len od počtu žiakov, lebo nám nestačí normatív a počúvať riaditeľov ostatných škôl,že nám poskytujú tých 5%, hoci súčasne tvrdia aká sme jedinečná škola je deptajúce. Máme iba 150žiakov a na uplatnenie v zamestnaní to úplne postačuje , ale nie na financovanie.
2.myslím, že to loby je najviac na gymnáziách a ekonomických, hotelových školách, ktoré pod ľúbozvučno znejúcich názvoch odborov skrývajú pisárky a ženy za pultom
4. fungovanie školy je samozrejme pod šikovnosťou a hrošou kožou riaditeľa, ale ako som vyššie písala, rovnomerné prerozdelovanie financií nie je dobré. Možno sa naozaj budú dodržiavať i podmienky prijímania a školy nebudú musieť brať všetkých, kto sa k nim bude hlásiť, že budú šikovní žiaci na gympli, menej šikovný na odborných maturitných školách a aj v učebných odboroch. A bohužiaľ, ja vidím že vedenie ministerstva je prestárnuté, nekompetentné, chaotické a povrchné, že sa pozmeňuje pozmenené, že nevedia, ako to priamo v školách beží
ano..
druha vec je tvoj bod c.1 - ak zostavaju jazykari a odchadzaju odborni ucitelia - chyba bude niekde inde myslim... a to je cele o tom, aby sme sa nebali zatat do ziveho......inak to jednoducho neide a nepojde.. princip je totiz v tom, ze ak si zoberiem 10 uverov a nie som ich schopny splacat - tak som spravil chybu a nemozem kricat, ze skoda veci, co som si nakupil....